Grolloo Radio draait naast country, Americana, blues(rock), soul ook veel Nederpopmuziek. Op 5 juli wordt in poppodium Paradiso in Amsterdam een tribute gehouden voor Wally Tax.

Tijdens het concert wordt een LP van Wally Tax met niet-uitgebrachte nummers gepresenteerd en wordt het startschot gegeven voor een fondsenwervingsactie voor een standbeeld van Wally Tax in Amsterdam-Oost.

De voormalige frontman van The Outsiders overleed op 10 april 2005 (geboren op 14 februari 1948). Met zijn Outsiders trad Wally Tax op als het voorprogramma van The Rolling Stones. Na de Outsiders succesperiode had Wally Tax een solocarrière.

Journalist en auteur Rutger Vahl kreeg unieke toegang tot zijn persoonlijke nalatenschap en schreef de onthullende biografie Leven en lijden van een outsider van Wally Tax.

In maart 2015 sprak Grolloo Radio-presentator en muziekjournalist uitgebreid met Vahl. In het gesprek komt het succes van The Outsiders ter sprake, de persoon Wally Tax “Wally Tax was een merk,” zegt Rutger in het gesprek. De biograaf vergelijkt Tax, als singer-songwriter met Tim Hardin en noemt hem ‘uniek’ in die rol. Rutger Vahl gaat in deze podcast ook dieper in op de wens van Tax succesvol te zijn in de VS, iets dat uiteindelijk niet tot bloei kwam. “Hij had de sleutels voor succes in de VS”. Ook wordt de vermeende  – zelf bedachte? ontmoeting tussen Wally Tax en Elvis besproken.

Het volledige gesprek is als podcast te beluisteren op Spotify

Op ReportersOnline is het interview ook in tekst te lezen. Als voorbeeld alvast deze citaten:

In de epiloog van het boek schrijf je dat je tijdens het schrijven van het boek je soms afvroeg ‘of ik mijn tijd zat te verdoen aan een pathologische leugenaar’.

‘Ik wist, vooraf, heel weinig van Wally Tax. Hij is iemand van voor mijn tijd. Zijn mythe was mij wel bekend; een mythe die gevormd is door de pers en zijn autobiografie ‘Tot hier en dan verder’ uit 1998, die vol staat met prachtige verhalen. Deze verhalen wekte mijn interesse, maar na het checken van een aantal verhalen en gesprekken met mensen, kwam ik er al snel achter dat Wally een fantast was en dat veel verhalen niet waar waren. Dat moment gaf me een gevoel van misleiding van iemand die veel minder interessant was dan dat hij zich voordeed. Dit dacht ik tot het moment dat ik er achterkwam dat dit iets zei over deze man, en hoe hij in het leven stond.’

Je hebt voor de grondige research van je boek inzage gekregen in persoonlijke spullen uit zijn nalatenschap.

‘Ja, spullen die bijna niemand anders ooit gezien had, zoals dagboeken, brieven en teksten die hij nooit gebruikt heeft. Ik kreeg, na het bestuderen, een hele andere kijk op zijn persoon die bijna niemand ooit gekend hebben. Achter de, op het eerste oog, arrogante en soms pedante man zat een onzekere man. Na het bestuderen van zijn teksten zag ik, voor Nederlandse begrippen, een unieke singer-songwriter.’

‘Charlatan’: Dat vond ik een fantastisch beeld omdat het goed omschrijft hoe Wally Tax was

Op pagina 58 zegt Peter J. Muller, (voormalig) muziekjournalist van De Telegraaf en Hitweek, dat Wally Tax ‘sterallures’ had. Je beschrijft het zelf op pagina 59 als ‘in het universum van Wally Tax draait het in de eerste plaats om Wally Tax´. Terwijl Tax zelf zei niks te hebben met de blinde adoratie die mensen voor hem hadden. Het lijkt alsof hij een dubbelleven had.

‘Dat klopt. Net als elke artiest vond hij het prettig om geadoreerd te worden. Tegelijk was hij bang voor de massahysterie. Maar Wally Tax was wel een egoïst en narcist.’

Je hebt als auteur regelmatig kritiek op Wally Tax. Merkte je deze kritiek, achteraf op Wally Tax, ook bij mensen die je hebt geïnterviewd?

‘Jazeker. Jaap Schoonhoven, een gitarist met wie Tax heeft samengewerkt, noemt Wally Tax een ‘charlatan’. Dat vond ik een fantastisch beeld omdat het goed omschrijft hoe Wally Tax was. Het is wel typisch gedrag van een drugs- en drankverslaafde die Tax lange tijd was. Daarin was geen ruimte voor gevoelens van anderen.’

Toch zagen mensen altijd iets in hem. Hoe kan dat?

‘Het is juist die combinatie van charmeur en charlatan die maakte dat Wally toch altijd weer mensen om zich heen wist te verzamelen. Pas aan het eind van zijn leven was die magie uitgewerkt en kwam hij letterlijk alleen te staan.’

Beeld: 1973 Ariola promofoto