Grolloo Radio sprak uitgebreid met Michel van Dijk (Alquin, LONE) en Marc Klaassen (naast eigen albums ook in Stones-coverband Catstones, Ad VanderVeen, Michel van Dijk-band)
Recent brachten de muzikanten een CD uit met interpretatie covers van Bob Dylan achtste studioalbum John Wesley Harding, die op 27 december 1967 verscheen en wordt gezien als het eerste Bijbelse rockalbum.
Zowel Michel als Marc hebben een sterke persoonlijke connectie met Bob Dylan en zijn muziek. Michel luistert al sinds de jaren 60 naar Dylan en is gefascineerd door zijn stem, teksten en verhalende vermogen. In het Parool (juli 2023) zei Michel van Dijk dat hij Bob Dylan volgt sinds de 1963-Dylan-LP Freewheelin’.
Marc (1963), jonger dan Michel (1950), ontdekte Dylan later via het album Infidels (1983) en werd gegrepen door de scherpte en arrangementen.
Na een experimentele, elektrische periode keerde Dylan met John Wesley Harding terug naar een meer ingetogen, folk-georiënteerde sound. Dit album markeerde een omslagpunt in zijn carrière en inspireerde vele andere artiesten tot het maken van countryrock.
Klaassen en van Dijk wilden de nummers van John Wesley Harding niet simpelweg kopiëren, maar hun eigen sound eraan toevoegen. Het album is ontstaan vanuit de wens om nieuw materiaal te creëren voor de tweede set van hun liveoptredens.
Michel van Dijk over Dylans stem: “Er is iets wat bij mij resoneert als ik die stem hoor… als een oude spijker die in de regen is blijven liggen om te roesten. Hij heeft een echte Amerikaanse volksstem”
Hoe gaat het ontrafelen van de oorspronkelijke Dylan-nummers? Marc schetst de nummers, Michel beoordeelt ze, en samen komen ze tot een versie waar ze beiden tevreden mee zijn. Marc en Michel bespreken de mix van folk, country en blues op het originele John Wesley Harding album, en hoe ze deze elementen in hun eigen versies hebben verwerkt.
De Bijbelse thematiek van het Bob Dylan album – de songs zijn met name geïnspireerd op het Oude Testament – speelde een minder belangrijke rol voor Michel en Marc. Ze werden vooral geïnspireerd door de sterke verhalen, de alledaagse moraal en de emoties die in Dylans teksten naar voren komen. “Je hoort wel die diepgang,” zegt Michel van Dijk. “Ik ben helemaal niet van de kerk… of van de Bijbel.”
Michel van Dijk woonde van zijn zesde tot twaalfde jaar (1956-1962) in Los Angeles. Dit speelt een belangrijke rol in de totstandkoming van de CD. Zijn kennis en begrip van de Amerikaanse geschiedenis en cultuur voegt een extra dimensie toe aan de interpretatie van de nummers. Michel keek naar documentaires en las veel over de burgeroorlog. “Vanuit Europees perspectief gezien is dat eigenlijk een bijna een ander verhaal dan vanuit alleen Amerikaans perspectief bekeken.”
Michel legt in het interview verder uit waarom John Wesley Harding altijd een van zijn favoriete albums is geweest, en hoe de plaat hem door moeilijke periodes heeft geholpen. “Dat geldt ook voor het Nightfly album van Donald Fagen,” voegt Michel van Dijk toe.
Marc Klaassen over Dylans teksten: “Hij heeft ze allemaal heel rudimentair opgenomen. Er is nog zoveel ruimte om het je naar jezelf weer te trekken.”
John Wesley Harding is niet de eerste Dylan-samenwerking tussen Michel van Dijk en Marc Klaassen. In 2014 brachten ze de CD A Slice of Dylan uit. In 2011 en 2016 speelden ze Van Dijk’s Dylan en Tribute To Dylan.